skip navigation

Glass­HUD

te zien op: www.freeallegiance.org 

Een Heads-Up Display (HUD) die immersie voorop stelt.

Het opensource computerspel Allegiance is een van de eerste multiplayer spellen ooit. Een baanbrekende klassieker. Het was gemaakt voor een resolutie van 800 bij 600 pixels en dat was aan de UI te zien. In mijn vrije tijd ontwikkelde ik jaren terug een nieuwe Heads-Up Display (HUD) voor het spel die door enthousiaste spelers nog steeds gebruikt wordt. Ik noemde het 'GlassHUD' omdat de elementen- in tegenstelling tot de standaard UI - allemaal doorzichtig zijn.

screenshot uit de online game Allegiance met de GlassHUD interface
Een basis in het computerspel Allegiance gezien vanuit een cockpit met de GlassHUD gebruikers interface

Allegiance is nog steeds bij Steam gratis te downloaden. GlassHUD zit in de standaard game als één van de custom HUD's.

Microsoft maakte voor de UI een eigen taal, MDL, met beperkte ondersteuning voor simpele interacties en effecten. Probleem was dat lang niet alles (meer ) werkte, aangezien de programmeurs die het spel vrijwillig onderhielden, niet alle bugs uit de game engine hebben kunnen weren. Documentatie was natuurlijk ook gebrekkig en de engine was extreem kieskeurig in welke graphics het wel slikte en welke niet.

Wat ik deed

Gebouwd met: